Літературне читання
(18.03)
Тема: Юлія Смаль "Кольорова хімія. Таємниці хіміка-криміналіста"
Завдання: виразно читати текст, звернути увагу на пояснення слів в кінці
тексту.
Юля Смаль
КОЛЬОРОВА ХІМІЯ. ТАЄМНИЦІ ХІМІКА-КРИМІНАЛІСТА
Відкрию тобі одну маленьку таємницю.
Наше око — складна система, і вчені ще не дійшли згоди у формулюванні єдиної
теорії кольору. Насправді ніхто не знає, чому ми бачимо всі кольори так, а не
інакше. Ми з тобою відштовхнемося від того, до чого звикли. Коли синє —
це синє, а жовте — жовте. Гаразд? Адже самі кольори, їхня зміна й від чого ця
зміна залежить — здавна цікавить допитливих людей. Чому листя зелене? А чому
стає жовтим або червоним? Не існує єдиної теорії кольору. Проте ми знаємо, що
колір предмета залежить від того, яку саме частину світлового променю здатен
цей предмет відбивати і як на цей сонячний промінь реагують електро́ни *1
атомів, з яких складається предмет. Тобто знову все залежить від електронів,
найдрібніших, але важливих цеглинок Всесвіту!З часом люди навчилися створювати чорнила, варили їх із різних плодів, добували шляхом підкислювання чи настоювання, вчилися писати глиною чи на глині, а в XVI столітті вперше виготовили простий олівець. Звичайний простий олівець, яким ти малюєш кола на математиці і підкреслюєш підмет з присудком на українській мові.
Отже, в XVI столітті в Борроудейлі (Англія) виявили поклади невідомої речовини, схожої на вугілля, але не горючої. На різних поверхнях вона лишала характерний чорний масний слід з металевим блиском, що легко стирався навіть пальцем. Знайдений мінера́л *2 назвали плюмбаго («схожий до свинцю»). «Нічого собі!» — напевно, подумали тодішні хіміки, і вигадали, як і з чим змішати плюмбаго (а по-нашому графіт), щоб тодішні художники, школярі, математики, астроно́ми *3 та королі могли користуватися таким безцінним матеріалом.
Узяли мінерал, дослідили всіляко, вивчили його здатність до малювання тонкими лініями, понагострювали тоненьких стержнів, одягли їх у дерев’яні одежинки і...
Відомий швейцарський природознавець Конрад Геснер задокументував першу згадку про дерев’яний олівець у своєму знаменитому трактаті про мінерали. Проте лише два століття по тому шведський хімік Карл Вільгельм Шеєле зробив історичне відкриття: плюмбаго не мав жодного стосунку до свинцю, а виявився модифікацією карбо́ну *4, близьким родичем діаманта (коштовного каменю) і був названий графітом (від грецького слова графо, γραφω — «пишу»).
1790-го року чеський виробник лабораторного посуду Йозеф Гармат випадково виявив властивості білої глини, змішаної з дрібно помеленим графітом. Виявилося, що такий графіт тривкіший, не крихкий і не ламається від найменшого удару. Ну от, власне, відтоді простий олівець взагалі не змінився, якщо не вважати за зміну форму, розмір і спосіб зафарбовування його дерев’яного «кожушка».
Цікаво, що стержень простого олівця виготовляють із «тіста» — білої глини та дрібно помеленого графіту, замішаних із водою. Це «тісто» пропускають через тоненьку трубку, отриману паличку сушать, нарізають на стержні потрібної довжини, вмочують у розплавлений віск чи парафін, а потім вкладають у дерев’яні половинки, які після склеювання й перетворяться на олівці.
Як малює графіт? Внутрішня будова його кристалу — шарувата (атоми розташовані шарами, один над одним).
І коли ведеш графітом по аркуші, то шари карбону один за одним стираються, залишаючись на папері. Таким чином лінія виходить неперервною, а ми бачимо сірий блискучий слід, який доволі легко стерти гумкою.
Кольорові олівці відрізняються від простих і за принципом малювання, і за складом суміші, з якої готують стержні.
Уяви, що ти — середньовічний аптекар (саме вони колись були хіміками та алхі́міками *5, вивчали й винаходили все нові й нові речовини та суміші). Як думаєш, із чого б ти виготовляв кольорові олівці та фарби? Згадай, що це були часи розквіту високого мистецтва, коли славетні живописці творили свої найвідоміші твори?
Роззирнися довкола. Дивись: буряк — червоний, морква — оранжева, баклажан — фіолетовий, а з маленьких бульбашок-галів — невеликих наростів-паразитів на листі дуба, можна наварити насиченого бурого пігме́нту *6, підкисливши рідину оцтом. Це природні органічні барвники. Вони навіть годяться для косметичних засобів, але не для малювання, якщо малюнок планують зберегти надовго.
Що ж тоді? Як давали собі раду тогочасні хіміки та художники, не знаючи всіх тих таємниць науки, які сьогодні знаємо ми? Природа подбала і про це.
Існує безліч сполук, які мають найрізноманітніше забарвлення. Один тільки хром зі своїми сполуками чого вартий (до речі, назва елемента походить саме від давньогрецького слова хрома, χρῶμα — «колір»). Його було виявлено як елемент, коли в поле зору західного світу потрапив червоний кристалічний мінерал крокоїт, знайдений 1761 року. Спочатку його використовували в якості пігменту для утворення дуже стійкої та яскравої фарби, але потім із цієї речовини зуміли добути металічний хром, з якого почалася його художня слава. Завдяки йому малювали яскраво-блакитним, насиченим коричневим, зеленим, смарагдовим, жовтим, як яєчний жовток, помаранчевим, як апельсин.
Інші елементи теж відомі людству з давніх-давен. Наприклад, сполуки ко́бальту *7 ще в Стародавньому Єгипті та Ассирії використовували для отримання синьої фарби, якою обливали керамічні вироби. Й дотепер ці сполуки використовують для виготовлення фарби яскраво-синього, сапфірового кольору.
Тепер ти знаєш, що барви твоїм акварелям та кольоровим олівцям надають пігменти із солей різних металів, а також їхніх сумішей та розчинів. Та не лише для художників важлива кольорова хімія.
Її здобутками користуються склодуви (ти ж любиш яскраві ялинкові іграшки?), керамісти, виробники тканин та одягу, біжутерії. Колір важливий у біології для маркува́ння *8 клітин і мікроорганізмів, а ще... без кольорової хімії дуже важко було б детективам-криміналі́стам *9.
Як дізнатися про склад розчину, розлитого на підлозі на місці злочину? А як визначити, де відбулася подія, маючи тільки черевик, заляпаний брудом? І таке інше. Цей розділ хімії називається «Якісний аналіз». І саме за колірними реакціями, здатністю речовин змінювати колір розчину, випадати в осад, зависати красивими яскравими пластівцями-сніжинками або навіть здатністю забарвлювати полум’я в різні кольори — детективи-криміналісти дізнаються такі непомітні, але важливі деталі. Бо знаючи склад ґрунту на черевиках, ми можемо точно сказати, звідки саме той ґрунт (звісно, якщо маємо попередні дані про його унікальність).
А вміючи визначити склад розчину, можемо визначити отруту, активну діючу речовину-розчинник *10 тощо.
Зрозуміло, що якісний аналіз використовують не лише у криміналістиці, але й у різних галузях хімії, фізики, фармаце́втики *11, біології, геоло́гії *12, археоло́гії *13 та медицини. І це надзвичайно захоплива робота — віднаходити заховане і розгадувати потаємне.
*1 Електро́н — складова атома.
*2 Мінера́л — природна речовина, тверді частинки поверхні нашої планети (земної кори).
*3 Астроно́м — учений, який досліджує зорі, космос.
*4 Карбо́н – хімічний елемент, основа всіх живих організмів.
*5 Алхі́мік — учений давніх часів, який міг виготовляти ліки, займався хімічними дослідами, вважався чарівником, магом.
*6 Пігме́нт — речовина, яка надає забарвлення.
*7 Ко́бальт — важкий метал сріблястого кольору з рожевим відтінком.
*8 Маркува́ння — позначка.
*9 Криміналі́ст — фахівець, який розслідує злочин, обстежуючи докази з місця події.
*10 Речовина-розчинник — речовина, яка спонукає хімічні реакції.
*11 Фармаце́втика — наука, що вивчає питання винайдення, виготовлення, зберігання та поширення ліків.
*12 Геоло́гія — наука про тверду оболонку Землі (земну кору).
*13 Археоло́гія — наука, яка вивчає давній побут і культуру людства на підставі викопаних речових пам’яток минулого.
Переказувати текст
Математика 18.03.2020
Тема: повторення
переставного і сполучного законів множення. Зображення круглого числа у
вигляді добутку
Для повторення переставного і сполучного законів множення пропоную переглянути відеоролик (за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=syJ1r7nOuSc )
або повторити правила у підручнику с. 87
Після цього виконати №806
№807, 808 (1) (усно) згадуємо правила, як число помножити на 10,100,1000 (справа до числа дописати 0, 00, 000)
№808 (2) письмово
Задача 809 Звернути увагу на те, що це задача на знаходження числа, за його частиною.
Розібрати пояснення до задачі №810 записати, пояснити дії
Д.з №812 - аналогічна 810, + №813
Для повторення переставного і сполучного законів множення пропоную переглянути відеоролик (за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=syJ1r7nOuSc )
або повторити правила у підручнику с. 87
Після цього виконати №806
№807, 808 (1) (усно) згадуємо правила, як число помножити на 10,100,1000 (справа до числа дописати 0, 00, 000)
№808 (2) письмово
Задача 809 Звернути увагу на те, що це задача на знаходження числа, за його частиною.
Розібрати пояснення до задачі №810 записати, пояснити дії
Д.з №812 - аналогічна 810, + №813
Українська мова 18.03
Тема. Час дієслова. Змінювання дієслів за
часами. (Вправи 282—285).
Мета. Виробляти вміння розрізняти часові
форми дієслова; розвивати навички правильного їх уживання у зв'язних
висловлюваннях.
Хід уроку
1. Вправа «Інтерв’ю».
— Наведіть приклади неозначеної форми
дієслова.
— Продовжте речення: «Неозначена форма
дієслова є ... .» (...початковою формою дієслова.)
2. Учнівський диктант.
(Списати
прислів’я , підкреслити дієслова в неозначеній формі)
• Життя прожити — не поле перейти.
• Ліпше без вечері лягати, та без боргів
уставати.
• Хочеш знати — не соромся питати.
• Гарно того вчити, хто хоче все знати.
• Якщо хочеш старість спокійну мати, мусиш
замолоду працювати.
• Щоб довго жити, треба працю любити.
— Чи можна визначити за цими дієсловами,
коли відбулась дія і хто її виконує? Чому? (Не можна, бо неозначена форма
дієслова не вказує ні на час, ні на особу.)
III. Повідомлення теми і завдань уроку.
— Діти, а сьогодні ми ознайомимось із
дієсловами, які вказують на час дії і на особу, яка виконує дію.
IV. Сприймання і усвідомлення учнями
нового матеріалу.
1. Складання речень за малюнками (за
вправою 282).
— Розгляньте малюнки. Дайте відповідь на
питання до малюнків.
— Запишіть дієслова, які ви вжили для
складання речень. (Написав, вкладає (кладе), кине.)
— Коли відбувається дія у кожному з трьох
випадків?
У першому — дія
відбулась раніше (написав).
У другому дія
відбувається тепер (кладе).
У третьому — дія ще
відбудеться (кине).
2. Робота з таблицею часів дієслова
(с. 143).
б) Цікаво знати.
• Мова ескімосів Північної Америки і
Ґренландії має 63 форми теперішнього часу дієслова.
• Багато часів мають дієслова і в
англійській мові. Тут виділяють аж шістнадцять часових форм.
3. Ознайомлення з правилом про часи
дієслова (с. 143, 144)
4. Творча вправа (вправа
283).
а) Доповніть таблицю дієсловами минулого,
теперішнього і майбутнього часу (усно).
б) Складіть і запишіть речення з різними
часовими формами одного і того самого дієслова. Наприклад:
Тато розповідав цікаву
історію.
Тато розповідає цікаву
історію.
Тато розповідатиме
цікаву історію.
5. Каліграфічна хвилинка.
жд жда aт ждати ждати
— Змініть і запишіть це слово у трьох
часових формах.
— До слова ждати підберіть синонім і теж
запишіть у трьох часових формах. (Чекали, чекають, чекатимуть.)
6. Самодиктант (
самі собі диктуємо)
Як довго ждали ми своєї
волі слова,
і ось вона співа,
бринить.
Бринить-співає наша
мова,
чарує, тішить і п’янить.
Олександр Олесь
Підкреслення дієслів, визначення часу дієслів
за допомогою поставлених до них питань.
V. Підсумок уроку.
1. Бесіда.
— Як змінюються дієслова? (За часами.)
— Які часові форми має дієслово? (Т. ч.,
.чин. ч., майб. ч.)
VI. Повідомлення домашнього завдання .
Впр.285
Комментариев нет:
Отправить комментарий